Siem Reap, Kambodza

Lensimme sinivalkoisin siivin (upouudella Airbus 350) Bangkokiin 24.2.2016. Jatkoimme matkaa samantien ensimmäiseen kohteeseemme Siem Reapiin, Kambodzaan Don Muengin lentokentältä. Ennakko-odotukset Kambodzasta eivät olleet kummoiset, olimme kuulleet paljon varoitteluja varkaista ja sodan jälkeisistä levottomuuksista.

Saapuessamme Siem Reapin lentokentälle jonotimme n. 100 muun turistin kanssa viisumia. Jono eteni nopeasti, tiskillä maksoimme 30 USD ja tämän jälkeen passimme napattiin noin kymmenen virkamiehen rivistön käsiteltäväksi. Toiminta vaikutti tehokkaalta, passeja heiteltiin mieheltä toiselle, leimoja lyötiin jatkuvasti ja pino eteni kohti pitkän tiskin päätyä. Turistit ohjattiin sinne odottamaan passin takaisin saamista. Siellä passit jaettiin takaisin nimellä tai kansalaisuudella huutelemalla. Kuvia tai muuta faktaa ei juuri tarkisteltu ja osalle ihmisistä passit välitettiin koko turistijoukon läpi porukan takaosaan. Tästä huolimatta ilmeisesti jokainen sai oikean passin takaisin ja tilanne jäi mieleen lähinnä koomisena.

Kentällä meitä vastassa olivat jo pari kuukautta reissanneet ystävämme Susanna ja Matti.Otimme porukalla taksin (7 USD) hotellillemme Jasmine family hostelliin. Sijainti hotellilla oli melko huono kaukana kaupungin keskusta-alueesta, mutta siisti uima-allas, kaunis piha ja mukavat huoneet korvasivat puutteen. Hyttysverkkoja hotellissa ei ollut mutta onneksi mukana oli oma verkko, joka esti hyttysten aterioinnin ensimmäisen yön jälkeen…

Seuraavana päivänä lähdimme ensimmäiselle kierrokselle Angkorin muinaisille temppeleille. Angkor oli khmerien 800-luvulla rakennuttama valtava kaupunki, jonka kivet tuotiin kanaaleja pitkin 50 mailin päästä. Pinta-alaltaan kaupunki oli nykyistä Pariisia suurempi. Kivestä rakennetut temppelit ovat säilyneet viidakon keskellä, mutta puusta rakennetut asumukset ovat maatuneet. Temppeleitä alettiin kaivaa esiin jo 1900-luvun alussa, mutta työ keskeytyi punakhmerien hirmuvallan aikana. Nyt Angkor on suosittu turistikohde.

Hotelli järjesti meille oman tuktukin sekä kuljettajan, Sun. Koko päivän kierros aamukahdeksasta auringonlaskuun maksoi 18 USD (per tuktuk eli neljältä). Passi temppelialueelle maksoi 40 USD kolmelta päivältä (yhden päivän lippu 20 USD), ja siihen otettiin valokuva paikan päällä. Ensimmäinen temppelivierailu suuntautui Angkor Watille, mahdollisesti Angkorin kuuluisimmalle temppelille. Sen rakennutti kuningas Suryavarman II 1100-luvulla kaupungin päätemppeliksi.

Keskimmäisen tornin huipulle pääsi kiipeämään ja sieltä avautui näkymä tulosuuntaan.

Groupie.

Toinen temppeli oli Angkor Thomin Bayon, jonka torneissa hymyilevien kasvojen ajatellaan olevan puoliksi Buddhan ja puoliksi temppelin rakennuttaneen Jayavarman VII. Temppeli rakennettiin 1100 -ja 1200-lukujen taitteessa.

Temppelistä myös kivikasoja, joilla on ollut monia merkityksiä. Angkorissa ne ovat ilmeisesti turistien tekemiä.

Tämän jälkeen kävimme vilkaisemassa Leprakuninkaan ja Elefanttien terassit.

Seuraava varsinainen temppeli oli Ta Keo, jonka portaat olivat varsinainen urheilusuoritus ylöspäin ja Pelkokerroin alaspäin.

Viimeisenä kävimme katsomassa ehkä odotetuimman temppelin, Ta Prohmin. Löytyessään se päätettiin jättää luonnonvaltaamaan ulkoasuunsa pientä parturointia lukuunottamatta. Tämä temppeli on nähty esimerkiksi Indiana Jones -elokuvissa.

Viimeisenä oli tarkoitus katsoa auringonlasku Baphuonin temppelin katolta, mutta jono oli sen verran pitkä että luovutimme kesken kaiken ja odottelimme sen sijaan muutaman muun turistin kanssa auringonlaskua läheisellä terassilla. Jos auringonlaskun olisi halunnut nähdä, olisi jonottamaan pitänyt mennä viimeistään klo 15, kun aurinko laskee klo 18.30.

Hikisen päivän jälkeen oli ihana rentoutua hotellin altaalla!