Tissamaharama ja Yalan kansallispuisto, Sri Lanka

Sisämaahan päästyämme odotimme, että ilmankosteus hieman hellittäisi. Väärässä olimme: kuumaa oli kuin pätsissä ja paita meni hikeen pelkästä ajatuksesta käväistä ulkotiloissa. Nousimme pois bussista pääteasemalla ja muutaman minuutin etsiskelyn jälkeen päätimme luovuttaa kuumuudesta ahdistuneina ja ottaa tuktukin hotellille, joka sijaitsikin n. 300 metrin päässä. Hotellin omistaja oli erittäin hyvin hienostuneella aksentilla englantia puhuva mies, johon hotellin nimikin istui, Villa Champagne. Meitä puhuteltiin liitteillä “Sir” ja “Madame”. Hieman ristiriitainen olo tästä hienostuneisuudesta tuli kun itse hiukset pari päivää sitten pesseenä, kolmen tunnin hikisen bussimatkan ja huonosti nukutun yön jälkeen istahti penkille miehen eteen.

Siihenpä hienostuneisuus oikeastaan loppuikin, huoneemme oli laudoista kyhätty maja, joka sisäpuolelta oli päällystetty puukuvioisella muovilla. Lattiassa ja seinissä oli reikiä, ja patjan alta löytyi niin vikkelä elukka ettei sitä ehtinyt edes tunnistaa. Hyttysverkossa oli sisäpuolella jumiin jäänyt kuollut koppakuoriainen. Vessaan ja suihkutiloihin pääsi ulkokautta, pintaratkaisut olivat samanlaiset kuin huoneessa ja varsinkin Elinan iloiseksi yllätykseksi sieltä löytyi halkasijaltaan 10 cm kokoinen hämähäkki, jonka jalat olivat kuin puutikut ja vartalokin 2cmx5cm. Hotellin työntekijä yritti tappaa monsterin harjanvarrella, mutta tuo pääsi kuitenkin karkuun ja sijainti jäi mysteeriksi. Hotellinomistaja yritti lohduttaa, että näitä samanlaisia hämähäkkejä on nyt erittäin paljon, mutta niitä ei tarvitse pelätä koska ne eivät ole myrkyllisiä eivätkä pure. Ei lohduttanut. Kaikesta huolimatta viihdyimme huoneessa kohtuullisen hyvin lähinnä ilmastoinnin ansiosta. Myös maisema ovelta oli erittäin kaunis riisipeltoineen.

Tulopäivää seuraavana aamuna hyppäsimme kello 4.30 jeepin kyytiin viiden muun vieraan kanssa ja suuntasimme kohti Yalan kansallispuistoa safarille. Turisteille oikeastaan ainoa syy tulla Tissamaharamaan on Yala, ja se näkyi. Lipunostopisteen läheisyydessä odotteli varmaan lähemmäs 40 jeeppiä turisteineen, onneksi kuskit hoitivat asioinnin. Aamulla oli vielä pilkkopimeää ja ajomatkalla kaikki tähyilivät keskittyneesti tienvierustoille. Yhtäkkiä alkoikin auton ajovaloissa pilkottaa eläimen turkkia ja jokainen kurkotteli kaulaansa nähdäkseen mikä tämä ensimmäinen kohtaamamme villieläin olisi… Lehmä. Tuikitavallinen Mansikki ja heti perään vielä Mustikki. Loppujen lopuksi ajoimme läpi puiston porttien vasta kello 06, jolloin todellinen bongailu alkoi. Tässä puuhassa kuskimme oli ylivoimainen, hän pystyi näkemään pieniä liskojakin useiden metrien päästä.

Meillä kävi hyvä tuuri, ensimmäisen 1,5 tunnin aikana olimme jo nähneet koko puiston näyttävimmät eläimet: karhun, leopardin, norsut ja siat. Edellisenä päivänä koko päivän reissulla ollut ryhmä näki vain 3 norsua eikä mitään muuta.

Ylläolevien eläinten lisäksi näimme krokotiileja, erilaisia liskoja, apinoita, pikkupupun ja monia lintuja. Myös luonto oli kaunista.

Kuljettajat kommunukoivat keskenään etsiessään nähtävää. Välillä koko jeeppilaivue parkkeerattiin samaan tienmutkaan ihmettelemään liikenneruuhkan aiheuttanutta norsulaumaa tai leopardia.

Eläimet piiloutuivat metsiin polttavalta auringolta kello 10 aikoihin, joten viimeiset kaksi tuntia tuntuivat hieman pitkiltä. Tiet olivat kuoppaisia ja tärinä alkoi jo tuntua ytimissä asti kun nähtävää oli vähemmän. Takaisin hotellille lähdimme klo 11 aikoihin. Koko 7 tunnin (klo 05-12) safari maksoi 5000 rupiaa henkilöltä eli noin 33 euroa. Hintaan sisältyivät jeeppi, kuljettaja, nouto hotellilta ja takaisin, aamupala sekä puiston sisäänpääsymaksu (3700 rupiaa). Varasimme safarin suoraan hotellilta. Aamusafari olisi ollut järkevämpi vaihtoehto kestonsa puolesta (klo 05-10, 4000 rupiaa), mutta sitä ei ollut hotellillamme tarjolla tuolloin.

Huolimatta siitä, että Yala on päänähtävyys, löytyy Tissamaharamasta muutakin ihasteltavaa. Tissa wewa -järvi on ilmeisesti jo ennen ajanlaskun alkua tehty tekojärvi, joka päällystettiin ja kunnostettiin noin 100 vuotta sitten. Järvelle pääsi soutelemaan tai huristelemaan moottoriveneellä ja katselemaan pikkusaarella yötään viettäviä haikaroita. Kävelymatkaa järvelle keskustasta oli n. 1,5 km ja maisemat idylliset.

Nyt olemme vuoristossa Ellassa, mistä kuulumisia seuraavaksi!