Kandy, Sri Lanka

Junamatka Nuwara Eliyasta Sri Lankan entiseen pääkaupunkiin Kandyyn oli jälleen kaunis. Suurin valokuvausinto oli kuitenkin hellittänyt maisemien muistuttaessa jo aiemmin nähtyä. Matka kesti 3,5 tuntia ja sen aikana laskeuduimme Nuwara Eliyan 2000 metristä 1200 metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolella. Kilometreissä matkaa kertyi noin 100 km. Matkanteko kaikkialla Sri Lankassa on erittäin hidasta ruuhkaisten ja mutkaisten teiden vuoksi, laskelmiemme mukaan keskinopeus on noin 30 km/h joka paikassa ainakin julkisilla kulkuvälineillä.

Junasta poistuttaessa paita liimautui jälleen selkään kiinni ja jo 800 metrin kävelymatka tuntui pieneltä urheilusuoritukselta. Yövyimme kaikki samassa hostellissa, missä oli myös erittäin tervetullut uima-allas. Ensimmäisenä iltana kävelimme järvenvierustaa pitkin supermarkettiin ja ostimme kassillisen ruokaa. Kelly ja Elina kokkailivat wokkia hostellin keittiössä, minä aikana pojat joivat olutta ja pelailivat srilankalaista lautapeliä saksalaisten parikymppisten tyttöjen kanssa… No hard feelings. Onneksi Kandyssa ei ollut vastaavia 3-4 tunnin sähkökatkoksia, mitkä Nuwara Eliyassa olivat kiusanamme päivittäin.

Seuraavana aamuna pakkauduimme 7 muun matkailijan kanssa minibussiin (1000 rupiaa / hlö) ja lähdimme päiväretkelle kohti pyhää Sigiriya -kiveä ja Dambullan kaupunkia. Matkalla pysähdyimme maustepuutarhassa, missä kasvoi srilankan perinteisessä lääketieteessä käytettyjä kasveja ja mausteita, kuten kaakaota, aloe veraa, sahramia ja punaista banaania. Opas käytti meidät pikaisella kierroksella puutarhan ympäri ja mainosti kovasti puutarhan yhteydessä sijaitsevasta apteekista ostettavia tuotteita. Sieltä olisi löytynyt ratkaisu muun muassa diabetekseen, korkeaan ja matalaan verenpaineeseen, ryppyihin, hiustenlähtöön ja karvojen liikakasvuun. Daniil sai ilmaisen säärikarva-ajelun kun opas yhtäkkiä sipaisi luonnollista karvanpoistoainetta nilkkoihin sen kummemmin lupia kyselemättä (toimi!). Kuvia emme ottaneet, halusimme vain mahdollisimman nopeasti pois tästä rahastuspaikasta.

2,5 tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme vihdoin pyhille kallioille. Valittavana oli kuuluisa Sigiriya, jonka laella olivat muinaiset rauniot ja sisäänpääsymaksu 30 USD, tai vähemmän tunnettu lähes samanlainen (ilman raunioita) valtava kivi Pidurangala, jonka sisäänpääsystä tarvitsi pulittaa vain 500 rupiaa (eli n. 3e). Valitsimme halvemman vaihtoehdon, koska rauniotkaan eivät enää Angkorin jälkeen tuntuneet mitenkään pakolliselta nähtävyydeltä. Korkeutta kivillä on ilmeisesti noin 200 m ja ne ovat aikoinaan muodostuneet laavasta.

Ylhäällä näköalat olivat jälleen hienot ja kaukaisuudessa näkyi Sigiriya.

Kiven päällä oli myös yksinäinen koira, jonka kanssa teimme tuttavuutta ja joka saattoi meidät paluumatkalla alas asti.

Kotimatkalla poikkesimme vielä Dambullan temppeleillä. Alueen kruunaa buddhalaismuseon katolla komeileva kultainen Buddha. Korkeutta patsaalla on noin 30 metriä.

Patsaan takaa pääsi kiipeämään luolatemppeleille. Ne ovat olleet Sri Lankan merkittävämpiä temppeleitä ja ovat myös UNESCON maailmanperintökohde. Buddhapatsaita temppeleistä löytyy 153, osa kivestä ja osa puusta tehtyjä.

Temppeleiden edessä asusteli paljon apinoita.

Kolmantena päivänä vietimme aamupäivän uima-altaalla loikoillen. Iltapäivällä kiertelimme katuja järven läheisyydessä. Näimme vain murto-osan kaupungista, mutta olimme liian väsyneitä tehdäksemme laajempaa kierrosta.

Illalla kävimme katsomassa kandylaisen tanssiesityksen kulttuurikeskuksessa. Siinä esitettiin useita erilaisia perinteisiä tansseja, joita säestettiin rummuilla, osassa oli mukana myös jonkinlainen huilu. Tanssijoina oli miehiä ja naisia. Miehet tekivät takavoltteja, nielivät tulta ja kävelivät kuumilla hiilillä. Naisten esitykset olivat enemmän koreografioitua tepastelua. Daniil ja minä nautimme esityksestä kovasti, mutta Kelly ja Paul sen sijaan kertoivat ajatusten karkailleen jatkuvasti eivätkä olleet kovin vaikuttuneita.

Esityksen jälkeen kävimme vielä ravintolassa syömässä ja Elina unohti sinne laukkunsa kameroineen. Olimme tuktukilla jo matkalla takaisin hotellille, kun yhtäkkiä asia valkeni ja teimme vauhdista u-käännöksen, vain huomataksemme, että ravintola oli jo sulkenut ovensa. Jälleen takaisin kohtia hotellia, ilman laukkua ja tuplahinnan kyydistä maksaneena. Seuraavana aamuna Daniil reippaili ravintolalle ja iloiseksi yllätykseksemme kaikki tavarat saatiin takaisin vahingoittumattomina. Niinpä oli mukava jatkaa matkaa kohti Negomboa ja lentokenttää, Sri Lankan kiertomatkamme oli tulossa päätökseensä!