Kuala Lumpur, Malesia

Lähdimme Malediiveilta yölennolla Colombon kautta Kuala Lumpuriin, Malesian pääkaupunkiin. Maléssa kone joutui seisomaan tunnin, koska odotimme myöhässä olevaa matkustajaa ja tämän jälkeen jonotimme vuoroamme kiitoradalle. Colombossa saimmekin sitten juosta vaihtolennolle ja ohitella turvatarkastuksessa (Colombossa muuten turvatarkastukset ovat juuri ennen porttia ja koneeseen nousua, noin 4 portin tarkastukset ovat samassa pisteessä. Toimiva systeemi, jonot pysyivät lyhyinä.). Ehdimme koneeseen nippa nappa ja saavuimme Kuala Lumpuriin aamulla klo 7 jetlagin väsyttäminä. Navigoimme tiemme bussiasemalle lentokentän alakertaan ja pulitimme 10 RM /hlö bussilipusta Chinatowniin (juna olisi maksanut 55 RM henkilöltä eli noin 11 euroa), matka kesti tunnin. Pääsimme aivan hotellimme läheisyyteen Chinatownin keskustaan, mutta väsyneenä kiinnostus navigointia kohtaan oli nollassa ja saavuimme hotellille kinastellen. Onneksi emme sentään langenneet bussiasemalla huutelevan taksikuskin huijausyritykseen, tarjosi kyytiä hotellillemme (500 metriä) 20 RM (5 e) hintaan kehuen hinnan olevan erittäin hyvä, taksimittarit olivat kuulemma ihan turhia. Todellisuudessa kaupungissa pääsee keskusta-alueen laidasta laitaan noin 15 RM hintaan mittarillisella taksilla. Tällaisen taksin löytäminen vain onli hieman hankalaa, huolimatta siitä että jokaisen taksin kyljessä luki mittarin olevan pakollinen ja sen ohittamisen lainvastaista, moni kieltäytyi käyttämästä sitä.

Ensimmäisenä päivänä nukuimme pitkät päiväunet ja raahauduimme illalla tutustumaan Chinatowniin. Malediivien rauhaan verrattuna alueen hektisyys oli pieni shokki. Keskustan kadut olivat täynnä pieniä kojuja, huutelevia myyjiä, vihanneskojuja, turisteja ja ruokapaikkoja. Kojuista pystyi ostamaan kaikkea Ted Bakerin piraattituotteista paahdettuihin pähkinöihin. Markkina-alueen yllä punaiset kiinalaiset lyhdyt valaisivat katuja. Syömässä kävimme pienessä barbequepaikassa kadun varressa, söimme mm. ankka- ja lammasvartaita, nam!

Toisen päivän käytimme nähtävyyksien suorittamiseen. Malesia on islamilainen maa, joten kävelimme 35 asteen helteessä ensimmäisenä kansallismoskeijaan, minne pääsimme kiertelemään lainaburkhissa. Daniil muistutti viitassaan Harry Potteria, mikä hieman söi tilanteen arvokkuutta.

Seuraavana tutustuimme islamilaisen taiteen ja historian museoon, ja opimme enemmän myös uskonnosta itsestään. Oli mahdotonta ymmärtää viimeaikaisia terrori-iskuja ja niiden  motiiveja oppien ollessa oikeastaan päinvastaiset.

Uskonnollisten kohteiden jälkeen siirryimme luonnon pariin, kiertelimme orkideapuutarhanlla. Lintupuiston jätimme väliin “kalliin” sisäänpääsymaksun (n. 10e) vuoksi, koska olimme jo Sri Lankan kansallispuistossa nähneet niin paljon eksoottisia lintuja. Aidan yli kurkistaessamme satuimme kuitenkin bongaamaan riikinkukon koko komeudessaan. Yritimme vielä suunnata kohti perhospuistoa, mutta kartanlukuvirheen vuoksi kävelimme ohi emmekä enää jaksaneet palata kohteeseen kuumuuden pakottaessa päätä.

Tallustelimme sen sijaan Merdeka-puistoon, missä sadettajat kastelivat laajaa nurmialuetta. Tämä sekoitti varsinkin kiinalaiset turistit. Joka paikassa näkyi veden läpi juoksentelevia ihmisiä, valokuvaajia ja poseeraajia. Puiston laidalla oli kaunis Sultan Abdul Samadin rakennus, joka ilta-aikaan oli komeasti valaistu.

Saman päivän iltana kävelimme vielä Bukit Bintangin alueelle syömään. Katujen varrella oli paljon enemmän tai vähemmän länsimaalaisen tyylisiä ravintoloita, hotelleja ja pieniä marketteja. Kävimme myös kauppakeskuksessa, jossa oli 6 kerrosta pelkästään pieniä elektroniikkamyymälöitä.

Jalan Alorille käännyttyämme ahdistus valtasi molemmat. Kadun molemmilla puolilla oli vieri viereen perustettuja ravintoloita ja tiellä käveli varmaan tuhat turistia. Grillatuista merenelävistä, sammakoista, ja lihasta yhdistyvä haju oli tukahduttava. Yhtäkkiä kuulimme musiikkia, ja kävelimme pyörätuolissa istuvan mikrofoniin laulavan naisen ohi. Seuraavaksi vastaantuleva esiintyjä oli vaikeasti vammainen mies, joka konttausasennossa toinen jalka selän taakse väännettynä intiaanipäähine päässään lauloi jotakin aasialaista kappaletta, näky oli enemmän surullinen kuin viihdyttävä. Vammaisia ihmisiä näkyi esiintymässä lähes joka ravintolan edustalla. Halusimme vain nopeasti pois väenpaljoudesta ja päädyimme rauhallisemmalle pääkadulle mukavaan intialaiseen buffetiin.

Kolmantena päivänä kävelimme jälleen, tällä kertaa Petronas Twin Towerille. Samassa yhteydessä oli merkkituoteostoskeskus, jonka liikkeissä ei meidän budjetillamme paljoa shoppailtu. Ostoskeskuksessa oli myös elokuvateatteri, jonne aluksi suunnittelimme menevämme, mutta päätimmekin käydä sen sijaan elokuvissa Kuala Lumpur Towerissa, hieman Näsineulan tyyppisessä tornissa, jossa olimme lukeneet olevan myös elokuvateatteri.  Suunnittelimme kiipeävämme tornin huipulle elokuvan jälkeen katsomaan pimenevän kaupungin valoja. Perille päästyämme saimme huomata, ettei tornissa ollut muuta kuin lapsille suunnattu 6D-teatteri sekä pieni sali, jossa muovituoleilla pystyi katsomaan n. 90-luvulla tehtyä mainosvideota tornin rakentamisesta. Katsoimme tunnollisesti videon loppuun kun kerran sinne asti olimme raahautuneet, ennen kuin hurautimme taksilla takaisin Twin Towereille. Siellä pääsimme lopulta katsomaan elokuvan Batman vs Superman.

Illan pimetessä tornien edessä olevan järven suihkulähteet “tanssivat”.

Lentomme Sydneyyn lähti vasta yötä vasten, joten viimeisenä päivänä meillä oli lähes koko päivä aikaa käyttää kaupungissa. Suurin osa siitä kului tietoteknisten ongelmien selvittelyihin, mutta ehdimme kokeilla myös Kuala Lumpurin Escape Roomia (aikaa oli vain 45 min) ja käydä katsomassa toisen elokuvan Times Squaren ostoskeskuksessa, missä edellä mainittujen lisäksi sijaitsi myös esimerkiksi huvipuisto vuoristoratoineen. Shoppailijalle paikka oli paratiisi, edullisia liikkeitä laidasta laitaan 10 kerrokseen levittäytyneenä. Harmi, että rinkkaa ei voinut täyttää vielä tässä vaiheessa… Mahamme täytimme herkullisella sushilla.