Sydney, Australia

Yölento Sydneyyn oli pitkä, 7.5 tuntia. Istuimme mukavan australialaisen miehen vieressä, joka kertoi meille ilomielin vinkkejä kaupungista. Unta ei yöllä saanut kumpikaan. Varsinkaan Daniililla eivät unenlahjat riittäneet, vaan hän pyöri lattian ja penkin välillä koko yön jatkuvasti asentoa hakien. Unenpuutteesta huolimatta matka hotellille sujui yllättävän kivuttomasti. Otimme metron suoraan lentoasemalta hotellin läheisyyteen. Julkinen liikenne toimii Opal-kortilla,  jonka saa lunastettua ilmaiseksi ja johon saa ladattua käyttörahaa, lentoasemalta minimimäärä oli 10 AUD. Matka lentokentältä keskustaan maksoi 16.66 AUD (n. 11 euroa) ja kesti noin 15 min. Taksi kannattaa, jos porukassa on useampi kuin kaksi henkilöä, taksimatka keskustasta lentokentälle kustansi 35 AUD.

Hotelli sijaitsi mukavalla alueella Kings Crossin metroaseman läheisyydessä. 50 metrin päässä hotellista oli mukava Sugarmill-pubi, jonne suuntasimme illalla syömään pihvit ja ranskalaiset 5 tunnin päiväunien jälkeen. Annos maksoi vain 12 AUD (8 euroa!), ilmeisesti liharuoat ovat Australiassa edullisia omasta karjantuotannosta johtuen. Ylipäätään ravintoloiden hintataso oli odotettua edullisempi, aamiainen kahvilassa maksoi 6 AUD, lounaat juomineen kahdelta noin 35 AUD. Poistuessamme pubista huomasimme portsarin ottavan kuvan ja skannaavan henkilöllisyystodistuksen sisääntulevilta ihmisiltä. Tämä systeemi on otettu turvallisuussyistä käyttöön jo vuosia sitten, ja kerätyn tiedon avulla voidaan ilmeisesti rettelöitsijät tunnistaa jo heti ovella.

Ihastuimme molemmat Sydneyhyn ensisilmäyksellä. Syksyinen ilmasto tuntui hyvältä, joka paikassa oli siistiä ja pitkästä aikaa näimme koiria, jotka eivät juoksennelleet vapaana ja olleet kirppujen syömiä. Ihmiset olivat tyylikkäitä, hymyileviä ja puhuivat hyvää englantia, mikä tuntui pitkästä aikaa helpottavalta. Arkkitehtuuri oli mielenkiintoinen sekoitus uutta ja vanhaa.

Ensimmäinen aamu venähti vähän pitkäksi herätyskellon pettäessä, ja lähdimme kiireellä suoraan oopperatalolle metrolla. Komea ja futuristinen kaupungin maamerkki on rakennettu jo vuonna 1973. Rannassa oli jonkinlainen tapahtuma dementiapotilaiden hyväksi. Suuri joukko ihmisiä tanssi macarenaa livebändin tahdittamana.

Tavoillemme uskollisina paahtavasta syysauringosta huolimatta patikoimme ympäri kaupunkia kuuden tunnin ajan. Oopperatalon jälkeen kävelimme sataman toiseen päähän ja vierailimme nykytaiteen museossa. Sieltä etenimme The Rocks -nimiseen kaupunginosaan, jonne ensimmäiset siirtolaiset, eli englantilaiset vangit, asutettiin vuonna 1788. Koko Australian vanhimman kaupunginosan rakennukset oli säilytetty hienosti, ja pienet pubikadut muistuttivat hieman Lontoota.

Tämän jälkeen kävelimme keskustassa ja ihastelimme muun muassa Hyde Parkia sekä St. Andrewsin kirkkoa. Elinan kurkistaessa kirkkoon sisälle eräs seurakuntalainen nappasi hänet mukaansa ja päädyimme kiertelemään ympäriinsä innostuneen miehen opastamana. Saimme kutsun myös illalla pidettävään parannusmessuun, jonne ihmiset tulivat rukoilemaan terveytensä puolesta aiemmin selittämättömästi parantuneiden kristittyjen kanssa. Huolimatta osuvasta teemasta messu jäi meiltä väliin. Saimme mukaamme kuitenkin raamatun tiivistelmät, jotka nekin unohtuivat hotellihuoneeseen lähtiessä.

Seuraava päivä kului lähes kokonaan Tarongan eläintarhassa. Sisäänpääsylippu sekä 24h lauttalippu maksoivat 55 AUD/hlö. Noin 15 min lauttamatkan jälkeen nousimme eläintarhan sisäänpääsylle gondolihissillä. Jos hissilippua ei halua ostaa, on käveltävä matka ylös ja alas. Kävelyreitin varrella näkyi paljon eri elukoita, aikaa rauhassa ihmetellen kului 4 tuntia. Lempparimme olivat kirahvit, red pandat, pikkupingviinit ja koalat.

Paluumatkalla lauttailimme Darling Harbouriin ja kävelimme sieltä Chinatownin läpi hotellille. Kuala Lumpurin jälkeen Sydneyn Chinatown oli melko laimea kokemus, yksittäisen kadun varrella oli muutama ravintola ja matkamuistoliike.

Viimeisenä päivänä lähdimme hotellilta noin kolme tuntia ennen koneen lähtöä kohti lentokenttää. Kävelymatkalla metrolle Daniil bongasi yhtäkkiä maasta 100 AUD setelin, jonka nappasimme parempaan talteen. Noin 15 min metromatkan jälkeen (otimme pienen kiertoreitin) kuulutettiin, että raiteissa oli jonkinlaista vikaa, ja että metroliikenne lentokentälle jatkuisi mahdollisesti 20 min kuluttua. Löytyneelle setelille tuli käyttöä, kun jouduimme ottamaan taksin jatkaaksemme matkaa. Samaan taksiin kanssamme tuli myös hauska fijiläinen mies, joka koko matkan ajan kehui vuolaasti kotimaataan, suositteli hotelleja ja ruokia, ulvoi naurusta jatkuvasti ja kutsui Elinaa tyttäreksi ja Daniilia veljeksi. Sattumalta myös taksikuski oli fijiläinen ja osallistui keskusteluun samanlaisella naurumäärällä. Rattoisan matkan päätteeksi ehdimme vielä koneeseenkin viimeisinä ilmottautuneina matkustajina.