San Francisco, California

Lentomme laskeutui San Franciscoon klo 20. Oli mahtavaa, kun ulkona oli edelleen melko valoisaa. Hyppäsimme BART -junaan (8,95 USD) ja pääsimme puolessa tunnissa keskustaan. Hotellimme sijaitsi hipsterimäisellä ravintola-alueella. Tämän vuoksi ensimmäinen yö meni melko levottomasti, kaduilta kuului jatkuvasti poliisiautojen sireenejä, autojen varashälyttimien ulinaa, huutoa, laulua ja yleistä hälinää.

Ensimmäisenä aamupäivänä satoi. Kävelimme kuitenkin urheasti ympäri kaupunkia, Daniil jätesäkkimäisen kertakäyttöisen sadetakkinsa suojissa ja Elina lähes hajoamispisteessä olevan Havaijilta ostetun sateenvarjon alla kyyristellen. Ensimmäinen kuvauskohde oli kaupunki itse: värikäs arkkitehtuuri, erittäin jyrkät mäet ja vanhat mainoskyltit saivat pysähtymään lähes joka kadunkulmassa.

image

image

Cable car museossa saimme tutustua kuinka San Franciscon tunnusmerkiksi noussut julkinen liikennevälinne Cable Car sai alkunsa. Vaunut kulkevat raiteilla kuten normaalit raitiovaunut, mutta kuljettava voima tulee raiteiden alla liikkuvasta teräskaapelista, ei sähköverkosta vaunun yläpuolelta. Halutessaan liikkua eteenpäin kuljettaja kiinnittiää vaunun kytkimellä kaapeliin ja pysähtyessään irrottautuiu sekä käyttiää jarrua. Koko kaupungin cable careja kuljettiaa suuri moottoroitu kaapelisysteemi, joka sijaitsee em. museossa. San Franciscon cable car on ilmeisesti ainoa toimiva koko maailmassa muiden siirryttyä sähköisiin raitiovaunuihin tai muihin kulkuvälineisiin. Cable car oli kuitenkin ensimmäinen julkinen kulkuväline, joka ei käyttänyt hevosia, ja mahdollisti kaikkein jyrkimpien kukkuloiden asuttamisen ainakin San Franciscossa.

image

image

Pienen kiertelyn jälkeen päädyimme Russian Hillille, missä sijaitsee “maailman mutkaisin katu”, eli jyrkkä mäki, jota kulkeva tie on rakennettu mutkille ja väliin tehty kukkaistutuksia. Mäki on ilmeisesti niin jyrkkä, että suoraan kulkeva tie olisi ollut vaarallinen, mutta mielestämme kaupungista löytyi kyllä jyrkempiäkin mäkiä aivan normaalilla autotiellä. Olimme aika varmoja, että kaikilla asukkailla oli automaattivaihteiset autot, koska mäkilähtö näillä teillä vaikutti mahdottomalta.

image

image

Russian Hilliltä vaeltelimme satamaan ja hyppäsimme cable carin kyytiin, lippu maksoi 7 USD ja omaa vuoroaan sai odottaa puolisen tuntia. Matka oli viihdyttävä, pääosin erittäin hauskan lipunmyyjän ansiosta. Ajelimme koko Powell-Hyde -reitin ja poistuimme vaunusta keskustassa. Kävelimme takaisin hotellille Chinatownin kautta.

image

image

image

Seuraavana päivänä vuokrasimme auton rentalcars.comin kautta ja lähdimme käymään viinitilalla Sonoma Valleyssa. Viinitilan nimi oli Sterling vineyard and winery. Lippu maksoi 30 USD henkilöltä. Tutustuimme viininvalmistukseen videoiden ja kylttien kautta, kiertelimme viinitilan tiloja ja saimme neljää eri viiniä maisteltavaksemme. Alussa annetut viinilasit saimme pitää itsellämme. Gondoli kuljetti meidät takaisin alas kukkulalta parkkipaikalle.

image

image

Viinien jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Napa Valleyta ja San Franciscoa. Ajanpuutteen ja autoilun vuoksi emme käyneet toisella viinitilalla, vaan suuntasimme Muir Woods kansallispuistoon, missä kasvaa suuria kalifornian punapuita, mammuttipetäjiä. Matkan varrella ohitimme eukalyptuspuita. Puiston sisäänpääsy oli ilmainen teemaviikon vuoksi. Punapuut olivat vaikuttavia, ikää niillä oli yli tuhat vuotta. Puu voi kasvaa 100 metrin korkuiseksi ja elää jopa 2000 vuotta. Rungon paksuus voisi olla jopa 8 metriä, me emme nähneet niin paksuja puita. Itse puulajike on miljoonia vuosia vanha ja juontaa juurensa dinosaurusten ajoilta, tosin nyt lajike on uhanalainen ja sitä kasvaa vain Kaliforniassa ja Oregonissa.

image

Paluumatkalla ylitimme Golden Gate -sillan ja autovuokraamon ollessa jo kiinni lähdimme käymään Twin Peaks -kukkuloilla. Nukkumaan pääsimme vasta puoliyöllä, koska parkkipaikan metsästäminen ruuhkaisessa lauantai-illan liikenteessä kesti lähes puolitoista tuntia. Liikenne oli Kuopion mittapuuhun verrattuna kaaottista: kaistoja oli viisi, jyrkkiä mäkiä joka puolella, tietöitä, satoja kanssa-autoilijoita ja joka puolella yksisuuntaisia katuja vaikeuttaen suunnistamista. Saimme kuitenkin auton (ja itsemme) turvallisesti parkkitaloon yöksi. Lysti tuli parkin vuoksi hieman odotettua kalliimmaksi, yö kustansi 27 dollaria.

image

image

Kolmantena päivänä sää oli aurinkoinen, joten lähdimme kiertelemään Fisherman’s warf-aluetta. Pier 39 oli hauska ravintoloiden ja pienten kauppojen täyttämä laituri. Sen päädyssä oli myös pieniä ponttooneja, joilla lepäili lähes sata haukkuvaa ja märälle koiralle haisevaa hyljettä. Näky oli hulvaton.

image

Kiertelyn jälkeen vuokrasimme tandempyörän. Alkuun opettelu oli hankalaa, tandempyöräily vaatii paljon yhteistyötä ja kommunikaatiota polkemisesta ja kääntymisestä lähtien. Muutaman parkkipaikalla tehdyn harjoituskierroksen jälkeen homma alkoi kuitenkin sujua ja lopulta pyöräilimme ylämäissä jo toisten ohi. Ensimmäinen nähtävyyskohteemme oli Palace of Fine Arts.

image

Seuraavaksi poljimme Golden Gaten yli ja takaisin. Aikaa kuvauspysähdyksineen ja kahvitauon kera saimme kulumaan 3,5 tuntia. Pyörän päivävuokra oli 15 dollaria tunnilta.

image

Viimeisen päivän kohde oli Alcatraz, San Franciscon edustalla sijaitsevalle saarelle perustettu huippuvankila. Saarella sijaitsi ensin armeijan tukikohta, sitten sotilasvankila ja vuonna 1934 ensimmäiset varsinaiset vangit tuotiin saarelle. Syrjäisen sijainnin, kylmän veden ja kovien virtauksien vuoksi vankilasta oli lähes mahdoton paeta, minkä johdosta sinne tuotiin USAn vaarallisimmat ja hankalimmat vangit, mm. Al Capone. Vankila lopetti toimintansa vuonna 1963, koska rakennus alkoi rapistua ja sen ylläpito käydä kalliiksi (3 kertaa kalliimpaa vankia kohden kuin normaali vankila), saarella ei ollut esimerkiksi lainkaan omaa viemärijärjestelmää. Samaan aikaan asenneilmapiiri alkoi muuttua vankien rankaisemisesta vankien sopeuttamiseen takaisin yhteiskuntaan.

image

Audiokierros vankilan tiloissa oli vaikuttava. Äänitteillä kuultiin tarinoita pakoyrityksistä, vankilan toiminnasta ja karusta arjesta Alcatrazissa työskennelleiden vartijoiden ja vankien kertomana. Pääsimme kiertämään lähes koko vankilarakennuksen tilat. Lisäksi omatoimisesti sai kierrellä katselemassa muita saarella sijaitsevia rakennuksia: vartijoiden asuinrakennuksia, satamaa ja tehdasrakennuksia. Saarella sai viettää niin paljon aikaa kuin halusi, me lähdimme takaisin parin tunnin jälkeen. Hintaa lauttalipuille ja Alcatrazin kierrokselle tuli 33 euroa. Vain yksi firma järjestää retkiä saarelle, alctrazcruises.com, ja liput myydään loppuun usein jo viikkoja ennen. Me yövyimme San Franciscossa yhden ylimääräisen yön saadaksemme lipun saarelle.

image

Seuraavana aamuna vuokrasimme auton ja lähdimme road tripille kohti Los Angelesia.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s