On the road: Pacific Highway 1

Pacific Highway on tie numero 1, joka kulkee Californian päästä päähän pitkin rannikkoa. San Franciscosta Los Angelesiin matkaa kertyy noin 450 mailia. Nopeimmillaan välin kulkisi moottoritietä pitkin noin kuudessa tunnissa, mutta tällöin menettää hienot maisemat, joten valitsimme n. 9 tuntia kestävän reitin. Vuokrasimme jälleen auton rentalcars.comista, tällä kertaa kolmeksi päiväksi. Auton sai huomattavasti halvemmalla, kun joko haku- tai palautuspaikka oli lentokenttä, joten haimme auton San Franciscon lentokentältä. Vuokraus maksoi n. 90 dollaria ja siihen päälle Road Side -vakuutus 5 USD/päivä. Bensakuluihin meni loppujen lopuksi noin 50 USD.

Lähdimme matkaan puolilta päivin ja ehdimme päivän aikana ajaa Monterey Bayhyn. Matkalla pysähdyimme moneen kertaan kuvailemaan hienoja maisemia.

Kävimme myös Santa Cruzin uimarannalla sijaitsevassa huvipuistossa. Alkuun tunnelma oli hieman aavemainen, kun puistossa ei ollut meidän lisäksemme kuin kourallinen muita ihmisiä. Hyvä puoli oli, että laitteisiin ei tarvinnut jonottaa yhtään. Ensimmäiseen laitteeseen, Fireballiin, pääsimme aivan kahdestaan. Ensimmäinen kierros meinasi jäädä myös viimeiseksi, kun molemmat huomasivat ettei nuoruuden pyörityskestävyydestä ollut jäljellä mitään, vaan hallitseva tunne oli oksetus. Hauskaa oli silti ja toisetkin ostetut liput saatiin käytettyä.

Monterey Bayssa yövyimme Padre Oaks motellissa tien varrella, missä oli mukavin sänky koko matkan aikana (ei näy kuvassa)!

Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Solvangia. Valitettavasti puolet päivästä satoi, mikä hieman häiritsi maisemista nauttimista eikä tehnyt juuri mieli pysähdellä. Saimme kuitenkin kuvattua kuuluisan Brixy Bridgen.

Toinen tunnettu valokuvauskohde oli McWay Coven vesiputous.

San Simeonissa jäimme hieman pidemmäksikin aikaa ihmettelemään satoja rannalla lekottelevia lihavia merinorsuja. Nämä massiiviset hylkeet voivat kasvaa jopa viisimetrisiksi ja painaa yli 2000 kiloa. Rannalle ne olivat tulleet karvanvaihtoprosessia varten. Karva lähti niisti irti isoina laikkuina. Ilmeisesti tämä ärsytti nahkaa jonkin verran, minkä vuoksi ne kierivät mudassa ja viskelivät eturaajoillaan hiekkaa päälleen. Välillä merestä nousi uusia merinorsuja, jotka ryömivät lajitoveriensa luokse ja lysähtivät kasan päällimmäiseksi nukkumaan. Ajoittain ilmassa kaikui kiukkuinen mylvintä sekä häpeilemätön röyhtäily.

Olimme muuten liikenteessä tuollaisella keltaisella autolla.

Täällä nähtiin valaita.

Seuraavaksi oli ruokatauon paikka pienessä kylässä nimeltä Cambria. Kylä oli kuin postikortista ja muistutti vanhaa länkkäriä (kuva ei tee oikeutta).

Miljoonia vuosia vanha tulivuoren jäänne Morro Rock oli vaikuttava näky.

San Luis Obisbossa pysähdyimme vain hetkeksi kiertelemään vanhaakaupunkia ja kuvaamaan melko oksettavan Bubblegum Alleyn, eli pienen kadunpätkän, jonka seiniin on liimattu tuhansia syötyjä purukumeja. Osa könteistä oli niin vanhoja, että ne olivat puoliksi maatuneet.

Ajopäivä päättyi tunnelmalliseen tanskalaiseen pikkukylään Solvangiin, jonka tanskalaiset maahanmuuttajat perustivat 1900-luvun alussa. Illastaminen kylässä osottautui yllättävän haasteelliseksi, kun lähes jokainen ravintola oli sulkenut ovensa klo 19 pikkukaupungin tapaan.

Matka jatkui jälleen läpi viinitilojen ja kukkuloiden kohti rannikkoa ja Los Angelesia.

Pysähdyimme nopsaan kuvaamaan maiseman Point Dumen, pienen kukkulan, huipulta ja sitten ajelimme Malibun läpi Santa Monicaan ja sen kuuluisalle satama-alueelle, jonne päättyy myös suosittu Road 66. Lapsille laiturilta löytyy varmasti paljon mieluisaa tekemistä, mutta me kiertelimme alueen nopeasti ja jatkoimme matkaa. Parkkimaksu oli 12 dollaria, eikä paikka mielestämme ollut sen arvoinen.

Los Angelesin saavutimme illalla madeltuamme liikenneruuhkassa puolitoista tuntia (ilman ruuhkaa sama matka olisi taittunut 20 minuutissa).