Cancún, Meksiko

Viva la Mexico! Viva la tacos! Daniil on metsästänyt koko reissun ajan hyvää ja halpaa, nyt se vihdoin löytyi. Mutta palataksemme askeleen taaksepäin ennen paratiisin paljastumista, aloitetaan lentokentästä.

Älä poistu lentokenttäalueen pyöröporteista, ennen kuin matkustustapasi Cancuniin on selvä. Tuloaula on täynnä takseja, vuokra-autoja ja muita hyödykkeitä mainostavia ständejä. Niiden keskellä ADO bussiyhtiöllä on pieni tiskinsä ja siitä saa lunastettua itselleen 4 dollaria tai 66 pesoa (3 euroa) maksavan lipun Cancuniin. Busseja kulkee päivittäin noin puolen tunnin välein, aikataulun löytänee googlettamalla ADO Cancun aeropuerto. Me emme toimineet näin, vaan marssimme ulos lentokentältä kohti bussiterminaaleja varmoina siitä, että löydämme kaiken tarvitsemamme sieltä. Emme löytäneet muuta kuin virallisen näköiseksi lentokenttäoppaaksi naamioituneen matkatoimistotyöntekijän, joka valehteli meille seuraavan bussin tulevan vasta kahden tunnin kuluttua. Normaalit taksit eivät pääse lentokenttäalueelle lainkaan, joten päädyimme pulittamaan tälle matkatoimistolle 40 dollaria kyydistä zona hotelleriaan hotelliimme Flamingo resorttiin.

Cancunissa on kaksi aluetta, merenrannassa sijaitseva Zona hotelleria, missä ei ole mitään muuta kuin resortteja ja turisteille suunnattuja kauppoja, ostoskeskuksia ja ravintoloita sekä yökerhoja. Downtown on lähempänä oikeaa Meksikoa paikallisine asukkaineen, mutta sielläkin turismi näkyy katukuvassa tuliaismyymälöissä ja 7eleveneissä. Hotellialueella dollarit käyvät valuuttana joka paikassa. Kuitenkin hinnat olivat edullisemmat pesoilla maksaessa, joten suosittelisimme vaihtamaan eurot tai dollarit pesoiksi jossakin lukuisista rahanvaihtopisteistä. Kurssi kannattaa tarkistaa etukäteen parhaan diilin saamiseksi, vaihtopalkkiota ei ollut. Me nostimme rahaa myös automaateista, mutta korttien kopioiminen on yleistä, joten varsinkin Suomesta tullessa kannattaa varata käteistä mukaan. Lentokentällä ei kannata vaihtaa rahaa, koska kurssi on surkea.

Yövyimme ensimmäiset kolme yötä ihanalla resortilla. Emme tehneet oikeastaan muuta, kuin makoilimme hotellin omalla rantakaistaleella auringosta nauttien. Ranta oli kaunis, erittäin hyvin hoidettu ja vesi turkoosina kimaltelevaa. Uida ei kuitenkaan saanut kovien aaltojen vuoksi, vaan piti tyytyä pulikoimaan lähellä rantaa.

All inclusive olisi maksanut 300 dollaria kolmelta päivältä, joten jätimme sen väliin. Lähistöllä oli pienen kävelymatkan päässä useita ravintoloita, joista paremmissa sai itselleen aterian 120-300 pesolla eli 6-15 eurolla. Me emme käyneet näissä paikoissa vaan söimme hieman paikallisemman oloisessa Tacun Mexican food -ravintolassa, missä vatsansa sai täyteen 60-90 pesolla tacoja ja burritoja. Nam!

Zona hotellerialla sai alueen kauneudesta johtuen pulittaa yöstä hieman enemmän, joten alun lomailun jälkeen siirryimme paikallisbussilla (10,5 pesoa) downtowniin. Yövyimme Hotel Paradorissa, joka sijaitsi lähellä Parque Las Palapas toriaukiota ja paikallisten illanviettopaikaa, missä oli runsaasti pikkuravintoloita, kojuja ja katutaiteilijoita. Siellä ruoka oli vielä halvempaa ja valtavan burriton sai 25 pesolla. Hyvää ja halpaa.

Emme kierrelleet keskusta-aluetta lainkaan vaan lähdimme heti seuraavana aamuna ryhmämatkalle mayatemppelialueelle Chichen Itzaan. Ostimme matkan hotellin aulasta, saimme ensin tingittyä hinnan 43 dollariin ja vielä 38 dollariin ostaessamme toisenkin matkan Isla Mujeresiin. Korkeimmillaan reissuista pyydettiin jopa 110 dollaria/nenu, sitä ei kannata maksaa.

Lähtö koitti hieman yli seitsemältä aamulla, jolloin meidät vietiin hotellialueelle odottelemaan bussin lähtöä. Bussissa opas kertoili mayojen historiasta. Meksikossa elää edelleen heidän jälkeläisiään. Ensimmäinen kohde oli tarkemmin muistiimme nimeämätön cenote, eli wikipedian mukaan “osaksi veden täyttämä doliini eli karstialueelle syöpymällä syntynyt sylinteri- tai maljamainen kuoppa”. Nämä kuopat olivat mayoille tärkeitä ja pyhiä paikkoja, missä puhdistauduttiin ja uhrattiin jumalille. Kuoppaan mentiin rappusia pitkin maan alle, missä aukeni luola ja sen pohjalla valtava sinivetinen allas, jossa uiskenteli mustia kaloja. Syvyyttä kuopalla oli 27 metriä. Daniil kävi altaassa pulikoimassa ensimmäisenä koko porukasta ja sai vaikuttuneita kehuja rohkeudestaan.

Seuraava kohde oli “perinteinen” mayaintiaanien kylä, eli intiaanikyläksi lavastettu tuliaistori. Ostosreissua alustettiin jo bussissa esittelemällä mayojen käyttämiä terapiakiviä kivunhoidossa sekä perinnekoruja, joita sitten kehotettiin ostamaan perille saapuessamme. Nautimme myös buffetlounaan kylässä. Yhdessä majassa esiteltiin tortillalettujen leipomista.

Selvisimme kylästä ilman ostoksia varsinaiseen kohteeseemme Chichen Itzaan. Paikallinen opas kertoi ensin rakennelmien historiaa, jonka jälkeen aluetta sai kiertää itsekseen pari tuntia. Suurin ja näyttävin rakennus alueella oli jumala Cuculcanin temppeli.

Kuvan oikeassa alareunassa näkyvällä areenalla mayat pelasivat huispauksen tyyppistä peliä, Pok-a-tok, jonka voittajajoukkueen kapteenin kaula katkaistiin palkinnoksi. Näin kapteeni pääsi jumalien luo ja syntyi myöhemmin uudelleen mahdollisesti koko heimon johtajaksi. Alueelta löytyi myös laaja markkina-alue pylväineen, jotka kannattelivat aikoinaan puista kattoa.

Pyhä cenote oli paikka, missä mayat uhrasivat ihmisiä ja esineitä jumalille. Mayojen kalenterissa on 19 kuukautta, joista yhdessä on vain 5 päivää, ja jota pidetään negatiivisena aikana kuun peittäessä venuksen. Tuolloin (6.-10.8.) syntyneiden lapsien ajateltiin kohtaavan elämässään vain tauteja ja onnettomuuksia. Niinpä näitä lapsia valmisteltiin 7 vuoden ajan palaamaan takaisin jumalien luo. 7 vuoden iässä lapsien ympärille sidottiin painavia laavakiviä ja nämä tiputettiin cenoteen. Osuessaan veteen jopa 30 metrin korkeudelta lapsen niska murtui ja tämän jälkeen kivet vetivät lapsen pohjaan. Näiden lapsien ajateltiin tämän jälkeen puhuvan jumalille ja syntyvän uudestaan viisaina ihmisinä.

Chichen Itzan jälkeen kävimme vielä Valladolidin kaupungissa, joka oli viehättävä koloniaalisen ajan kaupunki. Jos aikaa on, kannattaa kaupungissa viettää yksi yö. Me vierailimme vain nopeasti vanhassa kirkossa ja söimme torilla herkulliset makeat churrot, eli paahdetut letut, joiden väliin me otimme banaania, mansikkaa ja kinuskia.

Ennen matkalle lähtöä harkitsimme auton vuokrausta ja reissun tekemistä itsenäisesti. Auto vakuutuksineen olisi kuitenkin jo maksanut 45 dollaria, jonka jälkeen itse olisi pitänyt vielä maksaa sisäänpääsymaksut Chichen Itzaan (268 pesoa) ja cenoteen. Bensakulut mukaan laskettuna (ajomatka temppeleille oli 2,5 tuntia) hinta olisi tullut kalliimaksi omalla autolla. Suosittelisimme siis mainostuksen ja rahastusyrityksistä huolimatta harkitsemaan ennemmin järjestettyä matkaa, ainakin kahdelle ihmiselle.

Olimme takaisin hotellilla vasta illalla ja seuraavana päivänä lähdimme Isla Mujeresiin. Olimme varanneet hotellista etukäteen 4 tunnin snorklausreissun saarella lounaineen 450 pesolla/nenu, lauttamatka piti maksaa itse (146 pesoa edestakaisin). Lautta lähti Puerto Juavezista ja niitä meni puolen tunnin välein, matka kesti 30 min. Kun terminaalista lähti kävelemään vasemmalle, tuli jonkin ajan kuluttua vastaan snorklausreissuja myyviä ihmisiä. Todennäköisesti reissun olisi saanut halvemmalla ostamalla suoraan saarelta.

Kävimme snorklaamassa vedenalaisessa museossa. Mereen on upotettu erilaisia patsaita, veneitä ja auto, ilmeisesti koska koralliriuttaa eimme saaren edustalla nähneet. Näimme jonkin verran erilaisia kalalajeja, muun muassa isoja barrakudia. Muutoin snorklaus ei oikeastaan ollut kummoinen.

Playa Norte oli kaunis, ja täydellinen paikka auringonlaskun ihasteluun. Isla mujeres, eli naisten saari, oli muutenkin miellyttävä turistikohde värikkäine taloineen ja ravintoloineen.

Seuraavana päivänä lähdimme bussilla kohti Playa Del Carmenia.